Co to jest Offboarding?
Naprawdę dobrego pracodawcę poznaje się po tym, jak kończy, a nie jak zaczyna. Ostatnie wrażenie, jakie pozostawisz w Pracowniku, z którym kończysz współpracę, ma niesamowicie ogromne znaczenie. Ma wpływ na employee experience i employer branding, które finalnie budują i wspierają lub rujnują wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy, u którego warto być.
Pamiętasz, ile razy ze znajomymi narzekałeś na swoich szefów lub firmy, z którymi kiedyś miałeś do czynienia? Offboarding to właśnie lek na takie negatywne emocje, który ma zostawić w głowie Pracownika pozytywne wspomnienia, a nie gorzki żal.

CO TO JEST OFFBOARDING?
Offboarding to zbiór procesów i procedur, które ma ułatwić i usprawnić rozstanie Pracownika z Pracodawcą. Jest przeciwieństwem onboardingu, w ramach którego dopiero wprowadzamy nową osobę w struktury i zadania firmy. Najlepiej, aby każde zadanie związane z pożegnaniem Pracownika, było ujęte w standardowej checkliście, a każdy zwalniany miał swojego opiekuna w organizacji, który krok po kroku przeprowadzi go przez cały proces. To znacząco zmniejszy chaos i zakłopotanie w Zespole po rozstaniu z Pracownikiem.

OFFBOARDING – 6 ETAPÓW DOBREGO OFFBOARDINGU
Maja Gojtowska na swoim (link) blogu przedstawiła 6 etapów, jakie powinien zawierać efektywny offboarding:
Wypowiedzenie umowy, rozmowa z Pracownikiem i ustalenie warunków rozstania;
Komunikacja zmian w Zespole i w całej strukturze;
Przekazanie obowiązków – kto dokładnie przejmie te zadania?
Exit interview – feedback od Pracownika, z którym się rozstajesz;
Działania administracyjne – formalności, sprawy kadrowe i usunięcie dostępów, zwrot sprzętu firmowego (np. kluczy, auta służbowego, komputera, smartfona), tzw. “obiegówka”;