top of page

Jak przygotować się do rozmowy o pracę? Przykłady.

Zaktualizowano: 26 maj 2021

Otrzymałeś zaproszenie na rozmowę o pracę. Jak przygotować się do rozmowy o pracę? Twoje doświadczenie i umiejętności musiały być atrakcyjne dla pracodawcy. Teraz praktycznie wszystko zależy od wyniku rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli się dobrze przygotujesz, zyskasz pewność siebie i będziesz lepszy od innych kandydatów. Tylko jak?


Przede wszystkim musisz być przygotowany. Jeżeli zależy Ci na zdobyciu wymarzonej posady, pójście na rozmowę na "spontanie" to nie jest dobry pomysł. Najlepiej zacząć przygotowania od planowania, stworzenie, krótkiej listy pozwoli Ci pamiętać o kilku ważnych aspektach i żadnego nie pominąć. Na pewno nie jesteś jedynym kandydatem/ką musisz więc być przygotowany.

Jak przygotować się do rozmowy o prace?
Autor: Monkey Business Images

Przykład tematów, które powinieneś/powinnaś "przepracować" przed rozmową:

  • Dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz. Odwiedź stronę internetową firmy, do której aplikujesz. Zobacz, czym dokładnie się zajmuje, jakie ma produkty, ilu pracowników zatrudnia. Wejdź na firmowy LinkedIn.

  • Przygotuj sobie odpowiedzi na pytania o Twoje doświadczenie zawodowe, osiągnięte sukcesy, powody zmiany pracy, największe porażki.

  • Prześledź najczęściej zadawane pytania - ułatwi Ci to późniejsze płynne odpowiedzi jeżeli przećwiczysz np. ze swoim partnerem, siostrą czy bratem.

  • Zanotuj sobie pytania, które zadasz rekruterowi pod koniec spotkania. Zrobisz wrażenie osoby zaangażowanej oraz profesjonalnej.

  • Określ swoje oczekiwania finansowe. To pytanie na pewno padnie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Zadbaj o odpowiedni strój.

  • Jeżeli odbywasz rozmowę zdalną – zadbaj o widok za Tobą

Rozmowa rekrutacyjna u jednych wzbudza stres dla innych jest naturalną rozmową. Jeżeli przygotowujesz się do rozmowy warto przygotować listę własnych pytań, które chciałbyś zadać rekruterowi, pracownikowi HR lub przyszłemu szefowi prowadzącemu rekrutację.


Przykład pytań jakie możesz zadać, aby więcej dowiedzieć się o charakterze swojej pracy oraz o firmie:

  • Charakter i miejsce pracy (godziny pracy, ewentualne delegacje, możliwość pracy w systemie home office, lokalizacja)?

  • Wartości, kultura organizacyjna firmy?

  • Oczekiwania względem pracownika?

  • Co jest wyzwaniem na tym stanowisku?

  • Powód rekrutacji (nowy proces, odejście pracownika)?

  • Jak wygląda zespół, do którego mam dołączyć, bądź którym mam zarządzać?

  • Jak wygląda proces wdrożenia / onboardingu?

  • Możliwości rozwoju w firmie, system szkoleniowy?

  • Dostępne benefity?

  • Typ umowy, długość umowy?

  • Wynagrodzenie / składniki wynagrodzenia?

  • Ilość etapów rekrutacji, przewidywana data zakończenia rekrutacji?

  • Termin przekazania wyniku rozmowy/feedbacku?


To oczywiście nie wyczerpuje tematu. Warto podkreślić, że zakres pytań może być różny ze względu na branżę, wielkość firmy, stanowisko i inne czynniki. Proces przygotowania powinien być ukierunkowany na daną ofertę pracy, a nie szablonem do każdej rozmowy.


Powodzenia!

Radosław Bugaj

© Radosław Bugaj - kopiowanie i udostępnianie tylko za zgodą autora.

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page