Jak zatrzymać lub zrekrutować pracownika?

Odejście wartościowego pracownika to realna strata. Dlatego każdy, od specjalisty ds. kadr i dyrektora, po liderów kilkuosobowych zespołów, powinien wiedzieć jak zatrzymać pracownika w organizacji. Istnieją kwestie, które dają przewagę nad innymi firmami w dziedzinie, jaką jest retencja pracowników.

MoveON! Consulting
źródło: UEFA Euro Championship 2020 Final

Retencja kadr – co to takiego?

Termin retencja osobom, które nie miały do czynienia z zagadnieniami kadrowymi, może kojarzyć się z… lekcjami geografii w szkole i zbiornikami retencyjnymi. Retencja oznacza zatrzymanie, a w tym wypadku retencja pracowników – to zdolność firmy do utrzymania ich w swoich strukturach, zapobieganie częstym odejściom i rotacjom. Kiedy menedżer staje przed problemem, jak zatrzymać pracownika który chce odejść – jest już późno. Warto i należy renegocjować warunki, ale najlepiej jest, kiedy firma stale dba o to, żeby ludzie nie myśleli o zmianie pracodawcy, nie traktowali naszej firmy jako przechowalni i przystanku po drodze. Gdy są w firmie jasne kryteria awansu, atrakcyjna płaca, dobra atmosfera i szkolenia – retencja będzie dzięki nim większa.



Jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie – co trzeba wiedzieć?

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego pracownicy odchodzą z firmy?

Z obserwacji rynku i pracy z nim odnoszę wrażenie, że tylko niewielki odsetek firm z branży TSL bada dlaczego odchodzą ich pracownicy.

Części powodów nie da się zapobiec, gdyż leżą w cechach charakteru i poza sferą zawodową. Ale na wiele z nich mamy wpływ i możemy sprawić, że retencja pracowników będzie znacznie większa.


Główne i niezmienne powody, dla których ludzie zmieniają pracę, to:

  • wyższa pensja w innej firmie,

  • lepsze możliwości rozwoju niż w naszej firmie,

  • dodatkowe benefity

  • lepszy work-life balance

  • wypalenie zawodowe i znudzenie

  • poszukiwanie nowych wyzwań

  • potrzeba zmiany

Naturalna potrzeba zmiany otoczenia i świeżego startu, obok zmian zachodzących na rynku, jest jednym z powodów, dla których dzisiaj rzadko kto spędza kilkadziesiąt lat w jednej firmie. Po prostu potrzebujemy zmian – jedni bardziej, drudzy mniej. Jednak dobry szef potrafi zapewnić je w ramach struktury firmy, sprawiając, że problem jak zatrzymać pracownika w organizacji, znajduje rozwiązanie.


Co zaoferować pracownikowi, który chce odejść?

Nie zawsze odpowiedzą na to, jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie, jest podwyżka czy nowy system premiowy. To nie uchroni pracownika przed wypaleniem i brakiem satysfakcji. A zwłaszcza przedstawiciele pokolenia młodszego łatwo odchodzą z pracy, gdy czują się nią znudzeni lub wycofują się przed podjęciem próby boją się podjąć ryzyko z góry zakładając porażkę. Dlatego warto dbać o podnoszenie poziomu trudności zadań i ich dywersyfikację. Menadżer musi być uważny, aby dawać pracownikowi takie zadania, które najlepiej wykorzystają jego potencjał i pozwolą się doskonalić. Warto pamiętać, że za dużymi zmianami w zakresie obowiązków – czy to wynikającymi ze zmian zapotrzebowania i ewoluowania rynku, czy też z wewnętrznych przesunięć w firmie – iść powinny kursy i szkolenia. Retencja kadr wymaga bycia dla pracownika firmą atrakcyjną na wielu płaszczyznach. Równie ważna jest elastyczność i dbanie o czas wolny pracowników oraz oczywiście adekwatne do umiejętności wynagrodzenie.


Sposoby, jak zatrzymać pracownika w organizacji, to:

  • stałe podnoszenie płac uwzględniające inflację oraz zyski firmy

  • zapewnianie pracownikom możliwości wykorzystania kompetencji i uczenia się cały czas (unikanie wypalenia)

  • dobre zarządzanie zespołem i zadaniami

  • atrakcyjne szkolenie

  • wsłuchiwanie się w potrzeby, konsultowanie ważnych spraw z pracownikami

  • konkurencyjne wśród pracodawców benefity pozapłacowe

  • zapewnianie pracownikom poczucia sprawczości

  • otwarcie na elastyczne godziny, pracę z domu, szanowanie work-life balance lub wellbeing

  • atrakcyjne zaplecze socjalne w firmie

  • dobre relacje w organizacji


Jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie, gdy ten chce odejść?

Kiedy pracownik przychodzi do przełożonego złożyć wypowiedzenie lub zapowiedzieć, że rozważa odejście, wciąż jeszcze nie jest za późno.

Moje doświadczenia życiowe, jednak utwierdzają mnie, że pozostanie w organizacji pracownika jest ze szkodą zarówno dla niego jak i dla organizacji.

To nie jest tak, że nie ma sposobu jak zatrzymać pracownika, który chce odejść. Bardzo często taka rozmowa nie oznacza zdeterminowania, a jest wyrazem tego, że pracownik nie czuje się dostatecznie doceniany albo się zawodowo wypala. Retencja pracowników zależy w dużym stopniu od tego, jak szefowie postępują w takich wypadkach. Należy więc pracownika wysłuchać, omówić z nim, co mu w firmie nie odpowiada – może jest to obecnie zajmowanie stanowisko, może wysokość wynagrodzenia, może poczucie, że przestał się realizować i stać go na więcej. Warto być otwartym na indywidualne podejście do każdej osoby. Wówczas można znaleźć sposób, jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie. Wystarczy tylko zaproponować rozwiązanie jego problemu – może to być podwyżka, awans, dodatkowe szkolenia, przydzielenie nowych zdań. Coraz więcej firm decyduje się na elastyczność godzin pracy i możliwość pracy z domu – warto to rozważyć, nie w indywidualnym przypadku, ale dla całej firmy w miarę możliwości.


Benefity?

Skupiłem się na moim ulubionym stanowisku Spedytora. Dziś 14.07.2021 na popularnym job boardzie znajdziemy 966 ogłoszeń zawierających słowo spedytor.

gif

Zobaczmy co tam dają:

  • umowę o pracę i brak górnej granicy zarobków

  • dofinansowanie zajęć sportowych

  • stabilne zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę

  • przejrzysty system premiowy

  • kawa / herbata

  • Stabilność zatrudnienia

  • Telefon, komputer służbowy

  • gry wideo w pracy

  • brak dress code’u

  • dobrą atmosferę w dynamicznym zespole

  • prywatna opieka medyczna

  • owoce

Nie to nie zostało skopiowane z jednego ogłoszenia, a z różnych można odnieść wrażenie, że są one copy - paste nie wyróżniające się między sobą. Ciężko potencjalnemu kandydatowi ocenić czy wspomniany "przejrzysty system premiowy" jest rzeczywiście przejrzysty... I tak przez 10 internetowych stron - jedno i to samo. Zdarzają się nawet widełki zarobków, ale o pato-widełkach pisałem tutaj: https://www.linkedin.com/posts/rados%C5%82aw-bugaj-73926428_tsl-olx-50postowna50dni-activity-6773479394653589504-CJl0 tutaj też brak zmian rozstrzał konkretny.

MoveON! Consulting
źródło pracuj.pl - ogłoszenia z zarobkami Spedytor

Podsumowanie

Dzisiaj zarówno zatrzymanie pracownika w organizacji jak i rekrutacja nowego to proces ciągły. Proces ten nie kończy się w momencie podpisania przez nowego umowy o pracę to praca z kandydatem pozwoli mu najlepiej wdrożyć się w firmę i pozostać w tej organizacji jak najdłużej. Z kolei w momencie wręczania wypowiedzenia przez obecnego pracownika zazwyczaj jest już za późno, ale mamy mnóstwo czasu, aby zarządzić procesem tak aby retencja pracowników była jak największa. Na koniec wszystkie firmy posiadają jedną unikalną rzecz, która przyciągnie najlepszych pracowników to: kultura organizacyjna - nie ma drugiej takiej samej bo kulturę organizacji tworzą ludzie i to ona jest wyróżnikiem. Nie tanie sztuczki widełek finansowych 5000 - 25 000 zł lub w ogłoszeniu umowa o pracę, a w zarobkach widełki + VAT (nie tędy droga).


Pozdrawiam serdecznie



Radosław Bugaj


#rekrutacjaTSL #moveonconsulting #praca



© Radosław Bugaj - kopiowanie i udostępnianie tylko za zgodą autora


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie