Dzień dobry, Cześć,
Tak jak obiecywałem w publikacji "Rodzaje transportu intermodalnego - podstawowe informacje" https://www.moveon-consulting.pl/post/rodzaje-transportu-intermodalnego-podstawowe-informacje , iż w kolejnej publikacji postaram się bardziej szczegółowo podejść do samego sposobu konfiguracji jednostek UTI na poszczególnych typach wagonów ze względu na ich warunki techniczne.
Transport kontenerów wielkich ISO pomiędzy terminalami przeładunkowymi w ramach przewozów kolejowych, odbywa się przy wykorzystaniu różnych rodzajów wagonów do tego przeznaczonych. Różnią się one między sobą parametrami techniczno-eksploatacyjnymi, w tym m.in. długością zewnętrzną, długością powierzchni ładunkowej (wewnętrzną), czy liczbą trzpieniu mocujących jednostkę transportu intermodalnego przewożoną na wagonie. Parametry te mają wpływ zarówno na liczbę wagonów w składzie, przy zadanej długości torów ładunkowych, jak również na liczbę kontenerów możliwych do przewiezienia, przy różnych konfiguracjach ich usytuowania na powierzchni ładunkowej wagonu.
Wagon Lgs 40ft:
Waga - 11 600 kg,
Waga ładunku (payload) – 28 400 kg,
Waga brutto – 40 000 kg,
Długość - 14 m,
Ilość osi – 2,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Lgns 40ft:
Waga – 12 500 kg,
Waga ładunku (payload) – 32 500 kg,
Waga brutto – 45 000 kg,
Długość 14 m,
Ilość osi – 2,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Sgs 60ft:
Waga – 17 700 kg,
Waga ładunku (payload) – 62 300 kg,
Waga brutto – 80 000 kg,
Długość - 20 m,
Ilość osi – 4,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Sgns 60ft:
Waga – 20 000 kg,
Waga ładunku (payload) – 70 000 kg,
Waga brutto – 90 000kg,
Długość - 20 m,
Ilość osi – 4,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Sgmmns 40ft:
Waga – 19 000 kg,
Waga ładunku (payload) – 61 000 kg,
Waga brutto – 80 000 kg,
Długość -14 m,
Ilość osi – 4,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Sgmmns 46ft:
Waga – 19 000 kg,
Waga ładunku (payload) – 61 000 kg,
Waga brutto – 80 000 kg,
Długość - 16,5 m,
Ilość osi – 4,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Wagon Sggmrss 90ft:
Waga – 29 000 kg,
Waga ładunku (payload) – 106 000kg,
Waga brutto – 135 000 kg,
Długość - 30 m,
Ilość osi – 6,
Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.
Oczywiście powyższe w pełni nie wyczerpuje tematu natomiast można stwierdzić, iż jednorodne usytuowanie jednostek jest nieefektywne i prowadzi do konieczności zastosowania znacznej liczby wagonów. Zastosowanie struktury różnorodnego rozłożenia kontenerów pozwala na zmniejszenie liczby wagonów. Należy także wspomnieć, iż korzystnie jest stosować wagony 60-stopowe lub 90-stopowe, ze względu m.in. na wiele możliwych wariantów ustawienia kontenerów na długości ładunkowej takich wagonów oraz ich pojemności ładunkowej. Odzwierciedla się to również w praktycznym zastosowaniu. Odchodzi się bowiem od stosowania wagonów 40-stopowych na rzecz wspomnianych 60-stopowych, 90-stopowych lub 80-stopowych typu Sggns - nie opisanych powyżej.
Pozdrawiam
Radosław Bugaj
Źródła:
Praca magisterska napisana w Katedrze Logistyki Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - Bariery rozwoju połączeń intermodalnych i multimodalnych – autor: Radosław Bugaj
Racjonalizacja Rozłożenia Wybranych Jednostek Transportu Intermodalnego - Arkadiusz Kostrzewski, Mirosław Nader, Mariusz Kostrzewski
© Radosław Bugaj - kopiowanie i udostępnianie tylko za zgodą autora.
Comments