top of page
Zdjęcie autoraRadosław Bugaj

Konfiguracja UTI na poszczególnych typach wagonów ze względu na ich warunki techniczne.

Zaktualizowano: 3 paź 2023

Dzień dobry, Cześć,


Tak jak obiecywałem w publikacji "Rodzaje transportu intermodalnego - podstawowe informacje" https://www.moveon-consulting.pl/post/rodzaje-transportu-intermodalnego-podstawowe-informacje , iż w kolejnej publikacji postaram się bardziej szczegółowo podejść do samego sposobu konfiguracji jednostek UTI na poszczególnych typach wagonów ze względu na ich warunki techniczne.


Transport kontenerów wielkich ISO pomiędzy terminalami przeładunkowymi w ramach przewozów kolejowych, odbywa się przy wykorzystaniu różnych rodzajów wagonów do tego przeznaczonych. Różnią się one między sobą parametrami techniczno-eksploatacyjnymi, w tym m.in. długością zewnętrzną, długością powierzchni ładunkowej (wewnętrzną), czy liczbą trzpieniu mocujących jednostkę transportu intermodalnego przewożoną na wagonie. Parametry te mają wpływ zarówno na liczbę wagonów w składzie, przy zadanej długości torów ładunkowych, jak również na liczbę kontenerów możliwych do przewiezienia, przy różnych konfiguracjach ich usytuowania na powierzchni ładunkowej wagonu. 


Wagon Lgs 40ft:

  • Waga - 11 600 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 28 400 kg,

  • Waga brutto – 40 000 kg,

  • Długość - 14 m,

  • Ilość osi – 2,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Lgns 40ft:

  • Waga – 12 500 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 32 500 kg,

  • Waga brutto – 45 000 kg,

  • Długość 14 m,

  • Ilość osi – 2,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Sgs 60ft:

  • Waga – 17 700 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 62 300 kg,

  • Waga brutto – 80 000 kg,

  • Długość - 20 m,

  • Ilość osi – 4,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Sgns 60ft:

  • Waga – 20 000 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 70 000 kg,

  • Waga brutto – 90 000kg,

  • Długość - 20 m,

  • Ilość osi – 4,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Sgmmns 40ft:

  • Waga – 19 000 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 61 000 kg,

  • Waga brutto – 80 000 kg,

  • Długość -14 m,

  • Ilość osi – 4,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Sgmmns 46ft:

  • Waga – 19 000 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 61 000 kg,

  • Waga brutto – 80 000 kg,

  • Długość - 16,5 m,

  • Ilość osi – 4,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Wagon Sggmrss 90ft:

  • Waga – 29 000 kg,

  • Waga ładunku (payload) – 106 000kg,

  • Waga brutto – 135 000 kg,

  • Długość - 30 m,

  • Ilość osi – 6,

Kompozycja UTI została przedstawiona na poniższym rysunku gdzie każda linia odpowiada jednej możliwej konfiguracji.


Oczywiście powyższe w pełni nie wyczerpuje tematu natomiast można stwierdzić, iż jednorodne usytuowanie jednostek jest nieefektywne i prowadzi do konieczności zastosowania znacznej liczby wagonów. Zastosowanie struktury różnorodnego rozłożenia kontenerów pozwala na zmniejszenie liczby wagonów. Należy także wspomnieć, iż korzystnie jest stosować wagony 60-stopowe lub 90-stopowe, ze względu m.in. na wiele możliwych wariantów ustawienia kontenerów na długości ładunkowej takich wagonów oraz ich pojemności ładunkowej. Odzwierciedla się to również w praktycznym zastosowaniu. Odchodzi się bowiem od stosowania wagonów 40-stopowych na rzecz wspomnianych 60-stopowych, 90-stopowych lub 80-stopowych typu Sggns - nie opisanych powyżej.



Pozdrawiam



Radosław Bugaj

Źródła:

Praca magisterska napisana w Katedrze Logistyki Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - Bariery rozwoju połączeń intermodalnych i multimodalnych – autor: Radosław Bugaj

Racjonalizacja Rozłożenia Wybranych Jednostek Transportu Intermodalnego - Arkadiusz Kostrzewski, Mirosław Nader, Mariusz Kostrzewski



© Radosław Bugaj - kopiowanie i udostępnianie tylko za zgodą autora.

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page